Vragen en tips
Vragen en tips voor Stoneware Beheer..
Wanneer je gebruik maakt van onze all-in service nemen we je alle werkzaamheden uit handen die komen kijken bij de verhuur van je woning. Hoe ziet dat proces er in grote lijnen uit?
Stap 1: Voorbereiding. We komen langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we een inschatting geven van wat jouw woning ongeveer zal opleveren, al je vragen beantwoorden en tips en adviezen geven voor de verhuur van je woning.
Stap 2: Adverteren. We adverteren je woning op Airbnb of een ander boekingsplatform naar jouw keuze en bepalen daarbij de optimale huurprijs voor de woning in de periode dat je deze wil verhuren.
Stap 3: Beheer. Staat je woning eenmaal online, dan beheren we jouw advertentie, selecteren de huurders, onderhouden het tussentijdse contact, accepteren de boekingen en houden je kalender bij.
Stap 4: Verhuur. We zorgen dat je gasten bij aankomst netjes worden verwelkomd en dat ze een rondleiding krijgen door de woning. We nemen de huisregels met ze door en geven tips over de stad en de omgeving. Bij terugkomst leveren we de woning weer schoon en netjes op.
Stap 5: Uitbetaling. De opbrengsten van de boekingsplatformen komen rechtstreeks op jouw bankrekening terecht. Aan het einde van de maand ontvang je van ons een gespecificeerde factuur met daarop de door ons geleverde diensten en bijbehorende kosten. Gemakkelijk en overzichtelijk.
Jazeker, Bekijk ons prijzenpakket.
Dit verzorgen wij enkel bij het all-in pakket.
Dat kan wanneer je dit tijdig (minimaal 7 dagen voor aankomst van de gasten) bij ons aanvraagt. Voor een startschoonmaak rekenen we 60 euro voor 2 uur. Indien we langer nodig hebben, rekenen we 20 euro per extra uur.
Zeker! We zijn 24/7 inzetbaar dus gasten kunnen op ieder moment van de dag of nacht inchecken. Wel rekenen we een ‘late check-in fee’ door aan de gasten, omdat onze hosts op een afwijkend tijdstip moeten werken. Deze extra fee bedraagt 12 euro wanneer gasten aankomen tussen 21.00 & 00.00 en 20 euro wanneer gasten aankomen tussen 00.00 & 08.00. Op deze manier kunnen we je gasten te allen tijde van dienst zijn. Uiteraard vermelden we deze informatie in de advertentie en informeren we de gasten over deze kosten wanneer ze aangeven dat ze op een afwijkend tijdstip willen inchecken.
Geen vraag is te gek. Extra dekens nodig? Fietsen huren? Natuurlijk kunnen wij daar ook meehelpen.
In samenspraak met jou bekijken we op welke boekingskanalen we je woning het beste kunnen aanbieden. We hebben ervaring met het adverteren op verschillende kanalen, maar geven de voorkeur aan platforms waarop we de gasten goed kunnen screenen, zoals Airbnb en Booking.com. Mocht je interesse hebben in andere kanalen, dan kunnen we je hier aanvullende informatie over geven.
De nachtprijs van je woning is afhankelijk van de periode waarin deze te huur staat. In samenspraak met jou bespreken we een minimale nachtprijs. Op basis van factoren als het seizoen (hoog of laag), evenementen en het aanbod van woningen bepalen wij dagelijks de beste nachtprijs voor jouw woning.
We hebben minimaal 4 sets sleutels van je nodig. Deze zijn nodig om logistiek alles te kunnen regelen en de gasten zo snel en goed mogelijk van dienst te zijn. Set 1 is voor de host, set 2 is voor de schoonmaker, set 3 functioneert als back-up en set 4 wordt meegegeven aan de gasten. Let op: je gasten hebben meestal 2 sets sleutels nodig. Dat betekent dat onze voorkeur uitgaat naar 5 sets sleutels.
Wanneer je jouw woning voor verhuur ter beschikking stelt, willen er in en rond de woning weleens dingen voorvallen, zoals een verstopte wc, een defecte cv-ketel of het wegvallen van de WiFi. Stoneware Beheer levert een zo breed mogelijke service voor haar klanten en biedt in dergelijke scenario’s graag een helpende hand.
We bezoeken de woning en bekijken het probleem. Als blijkt dat we het probleem zelf binnen een uurtje kunnen verhelpen, doen we dit kosteloos. Indien we langer dan een uur met een klus bezig zijn, brengen we na het eerste uur 20 euro per uur in rekening. Als blijkt dat we zelf niet in staat zijn de problemen te verhelpen, dan schakelen we (uiteraard in overleg met jou) de hulp in van een externe.
Aangezien we de screening van je gasten serieus nemen, komen ernstige schadegevallen over het algemeen gelukkig weinig voor. Helaas kunnen we ook niet garanderen dat gasten nooit voor schade zorgen, het verhuren van je woning brengt nu eenmaal enige vorm van risico met zich mee. We doen uiteraard ons uiterste best om dat zoveel mogelijk te beperken en alles goed af te handelen.
Nadat je gasten zijn vertrokken, controleren we je woning om schadegevallen op te merken. Indien dat het geval is, nemen we hier foto’s van, leggen deze bij je voor en dienen wanneer nodig een resolutieverzoek in bij je gast. Mochten we er met de gast niet uitkomen, dan vragen we het boekingsplatform om te bemiddelen. Daarnaast stellen we een borg in zodat de kans wordt vergroot dat je zaken vergoed krijgt.
De Verhuurders Garantie van Airbnb biedt bescherming tot maximaal €800.000,- aan schadevergoeding. Echter, betalingen zijn wel onderworpen aan bepaalde voorwaarden, beperkingen en uitsluitingen. Zo biedt Airbnb geen bescherming tegen normale slijtage zoals een oude douchekop die kapot is gegaan tijdens het verblijf van een gast.
Bekijk onze prijzenlijst voor meer informatie. Je betaalt bij ons geen opstartkosten.
Zijn er overige kosten waar ik rekening mee moeten houden?
Uiteraard kunnen er altijd situaties ontstaan waarin je ons zou willen inzetten voor extra werkzaamheden. Stel je wil graag dat we een stofzuiger voor je kopen omdat deze het tijdens je afwezigheid heeft begeven of je hebt iemand nodig om een monteur binnen te laten omdat je internet niet meer werkt. In dat geval staan we uiteraard ook voor je klaar. Voor het uitvoeren van extra werkzaamheden die niet onder de reguliere dienstverlening vallen, rekenen we een uurtarief van 20 euro (excl. btw) om de extra kosten te dekken. Wanneer we extra kosten in rekening denken te moeten brengen dan zullen we dit met je overleggen.
De schoonmaakkosten worden door ons ingesteld op het boekingsplatform en wordt betaald door je gasten. Deze komen apart op de factuur en staan dus los van de het fee percentage model. De hoogte van de schoonmaakkosten bepalen we o.a. aan de hand van het aantal slaapplaatsen, de oppervlakte van de woning en andere bijzonderheden zoals een tuin of meerdere badkamers.
Voor iedere boeking ontvang je van ons een boekingsbevestiging. Hierop kun je zien wie je gasten zijn, in welke periode ze zullen verblijven en wat je financieel aan de boeking overhoudt. Je ontvangt één factuur voor alle boekingen die plaats hebben gevonden binnen een specifieke maand. De factuur kun je verwachten binnen de eerste 10 dagen van de eerstvolgende maand. Dus stel we hebben een aantal boekingen voor je gegenereerd in de maand april, dan betaal je de fees daarover pas in mei.
De verhuurbedragen worden in vrijwel alle gevallen rechtstreeks door de boekingsplatformen op je rekening gestort. Bij Airbnb is dat de dag nadat je gasten zijn ingecheckt, bij overige sites is het meestal binnen de eerste 15 dagen van de eerstvolgende maand. In uitzonderlijke gevallen (wanneer een gast bijvoorbeeld rechtstreeks via Stoneware Beheer boekt en niet via Airbnb of een ander platform) betaalt de gast ons. We keren het boekingsbedrag een aantal dagen later aan jou uit of verrekenen het bedrag met eventuele openstaande betalingen. Wanneer we boekingen accepteren die niet via Airbnb of een ander boekingsplatform lopen, zullen we dit altijd eerst met je overleggen.
De woning dient minimaal 14 dagen per jaar aaneengesloten beschikbaar te zijn. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Wanneer de verhuurperiode begint, zorg je ervoor dat je de woning helemaal schoon en klaar aan ons overdraagt voor de verhuur. Als je gekozen hebt voor het all-in pakket zorgen wij ervoor dat de bedden worden opgemaakt met ons linnengoed en dat er handdoeken en theedoeken klaarliggen voor je gasten. Na elke boeking maken we je woning schoon voor de volgende gasten. Er moet wel een stofzuiger en eventueel een dweil aanwezig zijn in de woning
Je omschrijft je huisregels en je noteert de instructies die je gasten eventueel nodig hebben om goed gebruik te kunnen maken van je woning. Je bent uiteraard vrij om deze aan te vullen met leuke tips of handige weetjes. Wij zullen de huisregels verwerken, eventueel aanvullen en klaarleggen voor je gasten.
De inboedelverzekering en opstalverzekering die je als particulier afsluit, zijn erop gericht dat je jouw woning en spullen alleen gebruikt voor privézaken. Als je je woning gaat verhuren, verdien je er geld aan en is het ineens geen privégebruik meer, ondanks het feit dat je geen professionele verhuurder of hotel bent. Je bent volgens de meeste polisvoorwaarden verplicht aan je verzekeraar te laten weten of je je huis voor meer dan alleen privédoeleinden gebruikt. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je bepaalde schade niet vergoed krijgt.
Momenteel zijn er vier verzekeraars die een dekking hebben of als aanvullende optie bieden als je je huis incidenteel verhuurt: Nationale Nederlanden, ASR, Centraal Beheer Achmea en Aegon. Voor een klein bedrag per maand kun je je (ook tijdelijk) verzekeren voor schade die ontstaat tijdens verhuur. Check voor de zekerheid altijd even bij je eigen verzekeraar of ze wat kunnen aanbevelen.
Ja. Het invullen van het Nachtverblijfregister voor de Gemeente valt in onze service. Aan het eind van elk jaar krijg je van ons de ingevulde lijst en je hoeft deze dan alleen nog door te sturen naar de Gemeente.
Als je een particuliere, tijdelijke verhuurder bent, speelt inkomstenbelasting een rol: je wordt geacht de netto huurinkomsten op te geven bij de aangifte van je inkomstenbelasting. Voordeel: gebruikerskosten van de verhuur zoals gas- en elektriciteitsverbruik, de schoonmaakkosten én onze commissie mag je in mindering brengen op de inkomsten. Hierdoor levert gebruik maken van onze diensten dus dubbel voordeel op. Meer informatie hierover vind je op de website van de Belastingdienst. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/interneteconomie/ik-verhuur-mijn-huis/
Tip 1: Vervang die oude, lekkende douchekop voor een nieuwe of laat je slecht sluitende voordeurslot repareren.
Tip 2: Laat je cv-ketel nog even controleren door iemand die daar verstand van heeft. Het is vaak een kleine moeite en zo voorkom je onnodige reparatiekosten en negatieve recensies.
Tip 3: Maak je koelkast en vriezer goed schoon voor je vertrekt. Indien je spullen achterlaat in je koelkast, label dan de producten waarvan je niet wil dat ze door onze schoonmakers worden weggegooid.
Tip 4: Licht je buren in wanneer je je woning gaat verhuren.
Wanneer je van plan bent om je woning te verhuren via boekingsplaformen is het raadzaam om je buren in te lichten. Ben je lid van een VvE? Check in dat geval of verhuur is toegestaan. Huur je een woning en ben je van plan deze tijdelijk te verhuren via Airbnb of een ander platform? Check dan bij je huisbaas of dit is toegestaan. Geef je buren gerust ons kaartje zodat we tijdens je afwezigheid als aanspreekpunt kunnen fungeren.
Tip 5: Woon je zelf in de te verhuren woning, berg dan je persoonlijke en waardevolle spullen op. Gasten vinden het leuk om in een woning te logeren die toebehoort aan een ‘local’. Jouw persoonlijke spullen hoef je dus niet per se weg te halen, maar het is wel belangrijk dat je huis er netjes en sfeervol uitziet en makkelijk is schoon te maken.
Eigendommen zoals sieraden, verzamelobjecten, kunstwerken en contact geld vallen vaak buiten de verzekering. Wij adviseren je daarom om waardevolle spullen of voor jouw onvervangbare items goed op te bergen of, beter nog, niet in huis achter te laten.